اولین گفتگوی ویژه با مجتبی صنعتگر مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری بهارستان

  • تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸
  • دسته بندی : اخبار

-با توجه به سوابق شما در مسئولیت های پیشین اهداف تان برای پیش رفت و ارتقای کیفیت ناوگان حمل و نقل شهرداری بهارستان چیست؟

اهداف زیادی را دنبال خواهیم کرد ولی اولویت اصلی ما افزایش رضایت مندی مردم نسبت به ۵ سال گذشته تا کنون است.

شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه تاثیر بسزایی در واحدهای حمل و نقل درکل کشور گذاشته است در واقع باید گفت حمل و نقل کشور بیمار است، افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی نرخ قطعات اتوبوس گواه این صحبت است، قطعه ای که به صورت اعتباری در بازه ۳ الی ۴ ماهه قبلا می خریدیم در بازار امروز باید نقدی و به آخرین نرخ بازار خرید کنیم.

متاسفانه سقف هزینه ای که به عنوان بلیط تعیین شده است و حمایت هایی که باید صورت بگیرد جوابگو نیست، زیرا از سوی دولت فعلی یارانه های این بخش پرداخت نشده است.

پدر حمل و نقل بهارستان که اصفهان محسوب می شود نیز وضعیت بودجه جالبی ندارد، اما باید خوش بین بود و اعلام می کنیم وضعیت ما در شهربهارستان خوب است و هدفمان این است که خدمات مطلوب، بهتر از قبل و در شان مردم بهارستان ارائه دهیم تا حداقل به شبکه ها و گروه های معاند بگوییم هیچ گاه تحریم های شما ما را از پا درنمی آورد و البته باعث پیشرفت ما نیزشده است و ما این مسئله را در مقیاس شهربهارستان رویت کرده ایم.

چه تعداد اتوبوس فعال در ناوگان حمل و نقل بهارستان دارید و آیا مسافران از خدمات رضایت مند هستند؟

زمانی که بنده این مسولیت را عهده دار شدم مطلع شدم که ناوگان اتوبوسرانی شهر بهارستان ۵۲ دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد ۱ دستگاه فروخته شده است، ۱ دستگاه اسقاطی است، ۱ دستگاه تبدیل به اتوبوس شهروندی و کتابخانه شده است، ۲ دستگاه سرویس مدرسه و تعدادی هم در تعمیرگاه بوده است که به دلیل عدم تامین قطعات ۳۴ دستگاه فعال در ایام اسفندماه داشتیم و در این مدت پیگیر بوده ایم که تعداد اتوبوس های متوقف به لحاظ فنی کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد، هم اکنون ۴۳ دستگاه ناوگان فعال در شهر داریم .

 

درخواست ها و استقبال مردم از سیستم ناوگان اتوبوسرانی خوب است و اگر این تعداد اتوبوس به خط اضافه نمی شد قطعا نارضایتی مردم را به دنبال داشت و این نارضایتی به حق است زیرا ناشی از کاهش ایمنی، خستگی مسافران در طول مسیر براثر ایستادن و ازدحام جمعیت و اصطحکاک خودروهای ناوگان است،  اکنون بااین تعداد اتوبوس ۴۰ درصد زمان سر فاصله ایستگاه ها کم شده است و امیدواریم کاملا این مشکل مرتفع شود .

هم چنین در روزهای پایانی سال ۹۷ با تعاملاتی که با مجموعه حمل و نقل اصفهان داشتیم توانستیم ۵ دستگاه اتوبوس به صورت امانی به ناوگان اضافه کنیم و کیفیت خدمات دهی به مردم را بیشتر کنیم و هم چنین آمار مسافران ایستاده در طول مسیر به حداقل رسید .

-علت اینکه مدت زیادی اتوبوس ها در تعمیرگاه متوقف بوده اند چه چیزی است، و آیا برای کاهش آلودگی هوا و آلایندگی ها طرحی مدنظر دارید؟

با توجه به بدهی زیادی که سازمان حمل و نقل بهارستان به قطعه فروش های اصفهان داشتند، هیچ گونه قطعه ای به صورت خرید اعتباری پرداخت نمی شد و این مساله باعث شده بود آمار اتوبوس های متوقف زیاد شود و ۱۲ دستگاه ما در تعمیرگاه باشد و امروز که با شما صحبت می کنم فقط ۴ دستگاه متوقف شده در تعمیرگاه داریم ‌، تعداد ناوگان فعال ما بیشتر شده است و این به معنای خدمات مناسب تر به مردم شریف شهر بهارستان است .

این قول را به مردم می دهیم و چشم اندازمان این این است که تعداد مسافران ایستاده به حداقل برسد و کیفیت اتوبوس ها از نظر کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست بهتر شوند، و به دنبال راه اندازی حمل و نقل سبز هستیم، ایستگاه های دوچرخه سواری برای مردم که ترویج دهنده ورزش و تندرستی نیز باشیم ، امیدواریم ارگان های مرتبط در تامین هزینه ها و ایجاد بستر و زیرساخت مناسب این هدف همکاری های لازم را در اجرایی شدن طرح داشته باشند .

-مطلع شدیم که از مدیریت قبلی هزینه های معوقه بیمه و حقوق پرسنل حمل و نقل وجود داشته است، این مساله صحت دارد و آیا رفع شده است؟ 

از شهردار و اعضای شورای شهر سپاس گزارم ، چون روزی که بنده این مسولیت را پذیرفتم سازمان حمل و نقل بهارستان بدهی های زیادی داشت و همکاران در پرداخت ها مساعدت های لازم را داشتند و الحمدالله امروز که با شما صحبت می کنم بدهی به سازمان تامین اجتماعی نداریم و حقوق پرسنل خانواده حمل و نقل پرداخت شده است.

در این دوره مدیریت حمل و نقل بهارستان ، اولین بار است که توانستیم تایر دولتی برای اتوبوس ها تهیه کنیم، تایری که قیمت آن یک پنجم قیمت فروش در بازار است، در حالی که در دوره های قبلی این مساله پیگیری نمی شد و تایرهای خریداری شده معمولا دست دوم بودند و از لحاظ کیفیت و ایمنی در سطوح پایینی قرار داشتند علاوه بر این فروشنده هم ضمانتی برای کالای فروخته شده به سازمان نداشت.

هم چنین سرویس های جنرال و بازدید دوره ای برای اتوبوس ها  را راه اندازی کردیم و تعمیرگاه سازمان که فاقد دیوار بود با پیگیری سرپرست قبلی کاملا محصور شده است و قطعات و لوازم مورد نیاز تعمیر را تامین شده است .

-در جریان قرار گرفتیم که سازمان حمل و نقل شهری بهارستان قرض الحسنه پر حاشیه ای داشته است، این مساله حقیقت دارد؟ 

متاسفانه در دوره مدیریت قبلی قرض الحسنه ای تشکیل شده بود و از آن محل به کارکنان سازمان وام پرداخت می شد، اعضای هییت مدیره از پرسنل سازمان  حمل ونقل بودند و به دلیل عدم برنامه مدون و قانون مند و عدم نظارت و مدیریت مدیر سابق این صندوق با حواشی زیادی روبرو بود ، به طوری که صندوق با عدم نقدینگی مواجه شد و ایجاد دغدغه برای کارکنانی که در این صندوق عضو بودند ایجاد کرده بود .

تعداد قابل توجهی از رانندگان به دنبال مسدود کردن حسابشان هستند که از طریق همین رسانه اعلام می کنم تامین اعتبار انجام گرفته است و می توانند با اعلام درخواست در کمتر از ۲۴ ساعت نسبت به تسویه حساب اقدام کنند .

-آیا اسناد مالی سازمان حمل و نقل شهری به روز است؟

در زمانی که مسولیت را پذیرفتم خیر اسناد مالی به روز نبود به طوری که ۸۰۰ سند مالی ثبت نشده وجود داشت، که با عدم مدیریت و نظارت یا به دلیل حجم بالای کار در اولویت اصلی سند های مالی ثبت نشده بودند و سازمان بدهی زیادی داشت اما مشخص نبود .

به همین دلیل گزاشات ضدنقیض از این سیستم به بیرون از مجموعه درز می شد و زمینه ایجاد گمانه زنی و شُبه را برای همه ایجاد شده بود .

در ایام عید نوروز شیفت کاری گذاشتیم و سندهای مالی کاملا به روز شد .

-سیستم حمل و نقل شهری بستر مناسبی برای فرهنگ سازی خیلی از مسائل برای مردم است ، و البته برای جذب سرمایه گذارها در بخش خصوصی ، برای استفاده از این ظرفیت طرحی در دست اقدام دارید ؟

بله با شما موافق هستم، به دنبال فعالیت های فرهنگی تربیتی موثر بوده ایم و از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز استفاده کرده ایم به طوری که چند هفته ای است برای برقراری ارتباط دو سویه بین مردم و سازمان مسابقاتی را برگزار کرده ایم و هفتگی ۴ برنده داریم، جوایز با هماهنگی و مصوبه هییت مدیره از طریق سازمان حمل و نقل تامین می شود، سعی کرده ایم با هدف تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی باشد لذا از کارت های شهروندی استفاده می کنیم.

طرح هایی برای تبلیغات ، کمیته فرهنگ شهروندی و جذب سرمایه گذار مدنظر داریم که به زودی اجرایی خواهند شد .

-شما بین صحبت هایتان اعلام کردید به دنبال رفع نواقص هستید، یکی از نواقص قبلی که خود من با آن روبرو بودم، دسترسی و ارتباط با مدیریت مجموعه برای بیان انتقادات و پیشنهادات بود آیا برنامه ای برای رفع این مشکل دارید؟

به منظور ارتباط گیری مستقیم با مردم از ظرفیت فضای مجازی بهره گیری کرده ایم و ادمین  سازمان حمل و نقل خودم هستم تا از نزدیک و بدون واسطه شاهد انتقادات  و نظرات مردم فهیم شهر بهارستان باشم و شهروندان بدون حضور فیزیکی در سازمان می توانند با ما در ارتباط باشند ، بنده سعی می کنم حداکثر پیام ها را به عنوان خدمتگزار مردم پاسخگو باشم .

هم چنین نشست های مستمری با خانواده بزرگ حمل و نقل بهارستان قبل از نوروز ۹۸ داشتیم ، تاکسی بیسم ها، سرویس مدارس و… قطعا این جلسات مستمر خواهد بود زیرا معتقد هستم که نقاط ضعف و قوت باید شناسایی شود و به دنبال ارتقا سطح کیفی عملکردها هستیم .

هم چنین از شهروندان میخواهم اگر کسی خودش را به عنوان نماینده و معاون من معرفی کرد باور نکنند بنده یک خادم ام ، خود را مدیرعامل نمی دانم و مردمی هستم و هیچ نماینده ای ندارم .

پیرو همین مساله روز های سه شنبه ساعت ۱۲-۹صبح را برای ملاقات مردمی برنامه ریزی کرده ام، شهروندان با هماهنگی قبلی جهت حضور ، می توانند به ما مراجعه کنند .

– مساله دیگر اینکه برخی شهروندان از رانندگان مبتلا به اعتیاد معترض بودند، این مساله واقعیت دارد ؟ 

متاسفانه بله، رانندگان معتاد شناسایی شدند و از آنها نیز تست گرفته شد و متاسفانه مثبت بود .

چند روزی به ایشان فرصت داده شد تا ترک کنند و امروز که با شما گفتگو می کنم مجدد به آغوش خانواده حمل و نقل بازگشته اند و در ناوگان مجدد فعال شدند ، شیرینی پاک شدنشان نیز در این ۱۸ نبودشان، حقوق شامل حالشان می شود . زیرا برای ما آرامش داخلی خانواده همکارانمان مهم و مدنظر است .

البته تعداد محدودی از همکاران نتوانستند سر وقت مشخص با قید دو فوریت برای ترک اقدام کنند و این مساله زمان دار شده است، با توجه به اینکه حمل و نقل موقعیت حساسی است و جان مردم ارتباط دارد ، لذا این اشخاص در سایر بخش های خدماتی شهرداری به کار مشغول شدند تا رویه درمان تکمیل شود .

هم چنین لازم است اعلام کنم که رانندگان اتوبوس های شهری نزدیک به ۱۰۰ نفر هستند و از اول فرودین لباس های فرم متحد الشکل تحویل گرفتند.

سخن پایانی با شهروندان بهارستانی ….

از شهروندان درخواست داریم که از لحاظ رفتار اجتماعی رانندگان نقاط ضعف و قوت آنان را به ما اطلاع دهند تا بتوانیم کارگاه های آموزشی لازم را برای آنها برگزار کنیم .

تمام شهروندان بهارستانی کارت شهروندی تهیه کنند و حمل و نقل را با کارت محاسبه کنند و پرهیز از پرداخت پول نقد کنند .

برای روزهای تعطیل که ایستگاه های اتوبوس فاقد نیرو برای شارژ کارت های شهروندی هستند با شیفتی کردن پرسنل این ضعف نیز مرتفع خواهد شد .

شهروندان فرهیخته بهارستانی شاید اخیرا در برخی مناسبت ها از سیستم حمل و نقل ناراضی بودند همچون چهارشنبه آخر سال، ایام نوروز ، چند روز آخر اسفند ساعات پیک کاری و ترافیک، ضعف ها و نواقص قبلی مجموعه را که توضیح دادم و البته گاهی دچار چالش هایی می شویم که باید میدانی تصمیم گیری شود و مصلحت اندیشی شود که در برخی موارد به طور مثال پلیس راهور میدان آزادی تصمیم گرفته بود اتوبوس ها را مدت کوتاهی از مسیر خارج کند که زمان بازگشت اتوبوس ما از مقصد به سرفاصله ایستگاه زمان بر شده بود .

به زودی شهروندان شاهد تغییرات خوب و کیفیت بهتر خدمات دهی  سازمان حمل و نقل بهارستان خواهند بود .


لینک کوتاه مطلب: http://www.bpto.ir/?p=3482

پاسخی بگذارید

تشخیص انسان و ربات *