مجتبی صنعتگر؛ مدیر جوانی که جان تازه ای به حمل و نقل شهر بهارستان داد

به عنوان اولین سوال: از تعداد اتوبوس های فعال در ناوگان حمل و نقل شهرداری بهارستان برایمان بگویید:

زمانی که بنده این مسولیت را برعهده گرفتم، مطلع شدم که ناوگان اتوبوسرانی شهر بهارستان ۵۲ دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد ۱ دستگاه فروخته شده است، ۱ دستگاه اسقاطی است، ۱ دستگاه تبدیل به اتوبوس شهروندی و کتابخانه شده است، ۲ دستگاه سرویس مدرسه و تعدادی هم در تعمیرگاه بوده است که به دلیل عدم تامین قطعات ۳۴ دستگاه فعال در ایام اسفندماه داشتیم و در این مدت پیگیر بوده ایم که تعداد اتوبوس های متوقف به لحاظ فنی کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد، در فروروین ماه ۴۳ دستگاه ناوگان فعال در شهر داشتیم و امروز که با شما گفتگو میکنم برای اول مهرماه،ما در شهر بهارستان ۴۹ دستگاه فعال در ناوگان حمل و نقل را به صورت فعال داریم.

هم چنین در روزهای پایانی سال ۹۷ با تعاملاتی که با مجموعه حمل و نقل اصفهان داشتیم و مساعدت دکترافتخاری مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اصفهان و حومه توانستیم ۵ دستگاه اتوبوس به صورت امانی به ناوگان اضافه کنیم و کیفیت خدمات دهی به مردم را بیشتر کنیم و هم چنین آمار مسافران ایستاده در طول مسیر به حداقل رسید و این تعداد اتوبوس در اوایل تابستان این اتوبوس ها به ناوگان اصفهان بازگشتند .

طبق تحقیقات میدانی و نظرسنجی های مردمی درخواست ها و استقبال مردم از سیستم ناوگان اتوبوسرانی خوب است وما به دنبال افزایش ایمنی، کاهش خستگی مسافران در طول مسیر براثر ایستادن و ازدحام جمعیت و کاهش اصطحکاک خودروهای ناوگان هستیم،  اکنون با این تعداد اتوبوس ۶۰ درصد زمان سر فاصله ایستگاه ها کم شده است و امیدواریم کاملا این مشکل مرتفع شود و به زودی با اعمال دستور العمل فرمانداری برای ایستگاه اعلام شده زمان انتظار به کمتر از ۱۵ دقیقه خواهد رسید ،و این یعنی زمان سر فاصله ایستگاه ها تا یک سوم کاهش می یابد.

دومین سوال آیا صحت دارد که از مدیریت قبلی هزینه های معوقه بیمه و حقوق پرسنل حمل و نقل وجود داشته است،  آیا رفع شده است؟ امروز که نیمی از سال ۹۸ گذشته است وضعیت پرداخت پرسنل به چه صورت است ؟

از شهردار و اعضای شورای شهر سپاس گزارم ، چون روزی که بنده این مسولیت را پذیرفتم سازمان حمل و نقل بهارستان ۳ ماه از عدم پرداخت حقوق و بیمه پرسنل می گذشت، به طوری که این مبلغ نزدیک به ۹۵۰ میلیون تومان می رسید  و همکاران در پرداخت ها، مساعدت های لازم را داشتند و الحمدالله امروز که با شما صحبت می کنم بدهی به سازمان تامین اجتماعی نداریم و حقوق پرسنل خانواده حمل و نقل پرداخت شده است و به طور منظم حقوق و حق بیمه پرداخت می شود و از پرداخت اقساطی حقوق به حالت جامع رسیده ایم  و بیمه تکمیل درمان پرسنل را سامان دهی کرده ایم .

به عنوان سومین سوال: در زمان مدیریت شما خرید یا نوسازی اتوبوس انجام پذیرفته است ؟ چه تعداد ؟

با توجه به اینکه در سال رونق تولید قرار داریم در آستانه فصل تابستان بازسازی ناوگان  اتوبوسرانی را  در دستور کار معاونت اجرایی و فنی قرار دادیم .

در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۹۸ بنام رونق تولید و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، طرح بازسازی اتوبوس‌های شهری با جدیت واحدهای مختلف اتوبوسرانی انجام شده است. در این طرح، اتوبوس‌هایی که دارای وضعیت نامناسب و نیازمند بازسازی و تعمیرات اساسی بود با قید فوریت تعمیر شد و امروز به ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی شهر بهارستان بازگشته اند.

ضمن تشکر از ریاست، و اعضای  شورای اسلامی و شهردار بهارستان ، این دوستان قول مساعد جهت تخصیص اعتبار با قید فوریت به سازمان حمل ونقل انجام پذیرفت که امروز وضعیت اتوبوس ها ایده آل تر از قبل است.

حدود۱۶ اتوبوس که هرکدام ۸ تا ۱۳ ماه متوقف (خواب) در پارکینگ بود، اکیپ‌های فنی و خدماتی  به لحاظ تعمیرات فنی موتور و گیربکس، شاسی کشی، صافکاری، رنگ آمیزی، تعویض صندلی‌ها و تعمیر کف اتوبوس ها را مورد بازسازی قرار دادند و هم اکنون فقط ۱ دستگاه اتوبوس متوقف در تعمیرگاه داریم.

کرایه اتوبوس ها بر اساس قیمت تمام شده خرید یک دستگاه اتوبوس ، افزایش دستمزد رانندگان و لوازم یدکی اتوبوس تعیین می شود، افزایش حقوق پرسنل و کارگران، اضافه شدن قیمت های قطعات، دستمزد و تعمیرات ناوگان اتوبوسرانی در تعیین آن بسیار مهم است.

قیمت هر دستگاه بالغ بر بیش از  ۷۰۰ میلیون تومان است و با توجه به مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه، و هم چنین عدم نقدیندگی برای خرید و کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه های اتوبوس  تعمیر و بازگشت اتوبوس به ناوگان از نظر صرفه اقتصادی مناسب ترین و بهترین راه حل بود.

هم چنین سیستم سرمایش و گرمایش اتوبوس ها کاملا مرتفع شده است، وکولرهای ناوگان به طور ۱۰۰ درصدی در تابستان فعال بودند و در فصول سرد سال نیز مشکل سرمایش نخواهیم داشت، ازجمله اهدافی که در سازمان مدنظر داریم ، آمار مسافران ایستاده در طول مسیر را  به حداقل برسانیم ، و هم چنین زمان سر فاصله ایستگاه ها کاهش یابد .

به عنوان سوال چهارم: آیا خدمات دولتی که به سایر سازمان های حمل و نقل کشور تعلق می گیرد، شامل حال شهر بهارستان هم می شود ؟

شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه تاثیر بسزایی در واحدهای حمل و نقل درکل کشور گذاشته است در واقع باید گفت حمل و نقل کشور بیمار است، افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی نرخ قطعات اتوبوس گواه این صحبت است، قطعه ای که به صورت اعتباری در بازه ۳ الی ۴ ماهه قبلا می خریدیم در بازار امروز باید نقدی و به آخرین نرخ بازار خرید کنیم. متاسفانه سقف هزینه ای که به عنوان بلیط تعیین شده است و حمایت هایی که باید صورت بگیرد جوابگو نیست، زیرا از سوی دولت فعلی یارانه های این بخش پرداخت نشده است.

پدر حمل و نقل بهارستان که اصفهان محسوب می شود نیز وضعیت بودجه جالبی ندارد، اما باید خوش بین بود و اعلام می کنیم وضعیت مادرشهربهارستان خوب است و هدفمان این است که خدمات مطلوب، بهتر از قبل و در شان مردم بهارستان ارائه دهیم تا حداقل به شبکه ها و گروه های معاند بگوییم هیچ گاه تحریم های شما ما را از پا درنمی آورد و البته باعث پیشرفت ما نیزشده است و ما این مسئله را در مقیاس شهربهارستان رویت کرده ایم.

در این دوره مدیریت حمل و نقل بهارستان ، اولین باراست که توانستیم تایر دولتی برای اتوبوس ها تهیه کنیم، و ۹۵ درصد تایرهای ناوگان اتوبوسرانی را نوسازی کنیم، تایری که قیمت آن یک پنجم قیمت فروش در بازار است، در حالی که در دوره های قبلی این مساله پیگیری نمی شد و تایرهای خریداری شده معمولا دست دوم بودند و از لحاظ کیفیت و ایمنی در سطوح پایینی قرار داشتند علاوه بر این فروشنده هم ضمانتی برای کالای فروخته شده به سازمان نداشت.

هم چنین در مرداد ماه امسال نیز در ایام دهه کرامت محموله لاستیک دولتی جهت خودروهای سبک حمل ونقل شهری به شهر بهارستان رسید، با تهیه این لاستیک هامشکل ۸۰ درصد رانندگان تاکسی ها و سرویس های مدارس در خصوص تایردولتی قبلا اعلام نیاز و ثبت نام کرده بودند حل شد.

حدود ۵۰۰ حلقه لاستیک دولتی تحویل گرفته شد که برای انواع خودروهای سبک همچون ؛پراید،پژو، سمند که در راستای حمل ونقلی در شهر بهارستان فعال هستند قابلیت استفاده را دارد .

از جمله دیگر اقدمات انجام گرفته ، ثبت نام کلیه ی اتوبوس های ناوگان حمل و نقل در سامانه وزارت کشور جهت اختصاص یافتن و دریافت یارانه های دولتی است .

به عنوان سوال پنجم: میزان تعاملات و مشارکت های سازمان حمل و نقل شهر بهارستان با نهادها و سازمان های فعال چه میزان است ؟

الحمدالله خوب است ، همکاری با مجموعه شهرداری و شورا، دفتر امام جمعه، سپاه و بسیج، شورای هییات،ورزشکاران، اموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی به جهت سرویس دهی و ارائه خدمات اتوبوسرانی با هماهنگی قبلی ، طبق ضوابط و مقررات تعاملات انجام پذیرفته است.

حضور پر رنگ اتوبوس های ناوگان حمل و نقل جهت جابجایی شهروندان فهیم بهارستانی در ایام شبهای قدر، عید فطر، راهپمایی ها، دعای روح بخش عرفه، جشنواره لبخند معاونت فرهنگی و عزاداری های ایام محرم و  … گویای همکاری و تعامل خوب این سازمان با سایر مجموعه های شهری است.

سیستم حمل و نقل شهری بستر مناسبی برای فرهنگ سازی خیلی از مسائل برای مردم است، از این رو خیلی اوقات به جهت نداشتن نقدینگی  و ردیف بودجه مصوب در این زمینه نتوانستیم فضاسازی مناسب با ایام را داشته باشیم اما به دنبال فعالیت های فرهنگی تربیتی موثر بوده ایم و از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز استفاده کرده ایم به طوری که برای برقراری ارتباط دو سویه بین مردم و سازمان مسابقاتی را برگزار کرده ایم و دو هفته یکبار برنده داریم، جوایز با هماهنگی و مصوبه هییت مدیره از طریق سازمان حمل و نقل تامین می شود، سعی کرده ایم با هدف تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی باشد لذا از کارت های شهروندی استفاده می کنیم.

از جمله دیگر اقدامات فرهنگی انجام گرفته تهیه چادرهای ملی برای بانوان فعال در ستاد سازمان به منظور پوشش رسمی حضور در محل کار ، در روز عفاف و حجاب به عنوان هدیه و ترویج حجاب فاطمی است .

هم چنین تعامل با ستاد غدیر شهر بهارستان و تهیه و توزیع بسته های شکلات و شیرینی در عید غدیر بین مسافران و پرسنل ، سرویس دهی رایگان ناوگان در این روز ، توزیع بسته های شکلات در جشن جشنواره لبخند و حضور اتوبوس شادی در حاشیه این برنامه و راهپیمایی های قبلی را می توان از جمله اقدمات فرهنگی این سازمان نام برد.

طرح هایی برای تبلیغات ، کمیته فرهنگ شهروندی و جذب سرمایه گذار و اجرای طرح مانیتورینگ کردن اتوبوس ها را  مدنظر داریم که به زودی اجرایی خواهند شد .

هم چنین دیدار و دلجویی از خانواده معزز شهدا و جانبازان و ارائه خدمات به این عزیزان با هماهنگی نماینده بنیاد ایثارگران را هم در برنامه خود داریم.

به عنوان سوال ششم:آیا برای کاهش آلودگی هوا و آلایندگی ها و هم چنین کاهش هزینه های مصرفی طرحی مد نظر دارید ؟

لازم است توضیح دهم که در دوره مدیریت قبلی، ناوگان اتوبوسرانی با مشکل تامین روغن مواجه می شود و چون توان تامین محقق نمی شود ، مجبور به استفاده مجدد از روغن های سوخته تخلیه شده قبلی می شوند ،طبق گزارشات امور مالی سازمان عمده خسارت های مالی به منظور تعمیر موتوری اتوبوس ها و دود زا بودن و افزایش آلایندگی ها به همین دلیل بوده است .

در زمان مدیریت فعلی بر روی خیلی از اتوبوس ها تعمیرات موتوری انجام گرفت و هم چنین چند ماهی است که سیستم هنزا بر روی ۱۸ اتوبوس به صورت پایلوت نصب شده است و به زودی بر روی مابقی اتوبوس ها قرار است نصب شود .

سیستم جدید تراولد هنزا برای تسویه روغن بر روی اتوبوس ها نصب می شود و به جای اینکه هرماه روغن اتوبوس با هزینه ای بالغ بر ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان تعویض شود هر ۹۰ روز یکبار به صورت فصلی کارتریج عوض می شود و قیمت هر کارتریج ۱۸۰ هزار تومان است ، که این هزینه سالانه و به تعداد اتوبوس های فعال در ناوگان بسیار به صرفه است .

هم چنین روغن برای تعمیرگاه که در زمان مدیریت قبلی تامین نمی شد ، برای مصرف تا چند ماه آینده خریداری شده است .

به عنوان سوال هفتم: در جریان قرار گرفتیم که سازمان حمل و نقل شهری بهارستان قرض الحسنه پر حاشیه ای داشته است، این مساله حقیقت دارد؟ 

متاسفانه در دوره مدیریت قبلی قرض الحسنه ای تشکیل شده بود و از آن محل به کارکنان سازمان وام پرداخت می شد، اعضای هییت مدیره از پرسنل سازمان  حمل ونقل بودند و به دلیل عدم برنامه مدون و قانون مند و عدم نظارت و مدیریت مدیر سابق این صندوق با حواشی زیادی روبرو بود ، به طوری که صندوق با عدم نقدینگی مواجه شد و ایجاد دغدغه برای کارکنانی که در این صندوق عضو بودند ایجاد کرده بود .

تعداد قابل توجهی از رانندگان به دنبال مسدود کردن حسابشان هستند برای رفع این مشکل تامین اعتبار انجام گرفت تسویه حساببه طور کامل انجام پذیرفت.

به عنوان سوال هشتم: برخی شهروندان از رانندگان مبتلا به اعتیاد معترض بودند، این مساله واقعیت دارد ؟ 

متاسفانه بله، رانندگان معتاد شناسایی شدند و از آنها نیز تست گرفته شد و متاسفانه مثبت بود . چند روزی به ایشان فرصت داده شد تا ترک کنند و امروز که با شما گفتگو می کنم مجدد به آغوش خانواده حمل و نقل بازگشته اند و در ناوگان مجدد فعال شدند ، شیرینی پاک شدنشان نیز در این ۱۸ نبودشان، حقوق شامل حالشان می شود . زیرا برای ما آرامش داخلی خانواده همکارانمان مهم و مدنظر است .

البته تعداد محدودی از همکاران نتوانستند سر وقت مشخص با قید دو فوریت برای ترک اقدام کنند و این مساله زمان دار شده است، با توجه به اینکه حمل و نقل موقعیت حساسی است و جان مردم ارتباط دارد ، لذا این اشخاص در سایر بخش های خدماتی شهرداری به کار مشغول شدند تا رویه درمان تکمیل شود .

-به عنوان سوال نهم : تا کنون تمام سوالات مرتبط با اتوبوسرانی بود اما خانواده حمل و نقل شامل تاکسی ها و سرویس های مدارس نیز می شود، از طرح و برنامه هایی که برای این صنف داشتید گزارشی ارائه دهید:

نشست های مستمری با خانواده بزرگ حمل و نقل بهارستان از بدو ورودم  قبل از نوروز ۹۸ داشتیم ، تاکسی بیسم ها، سرویس مدارس وتاکسی های خطی و گردشی و رانندگان اتوبوسرانی و پرسنل ستادی و…داشتیم  این جلسات مستمر بسیار مثمر ثمر بوده است زیرا معتقد هستم که نقاط ضعف و قوت باید شناسایی شود و به دنبال ارتقا سطح کیفی عملکردها هستیم .

به منظور ایجاد اتحاد و انسجام و نظارت برسرویس های مدارس ، در مرداد ماه گردهمایی صمیمانه رانندگان و مدیران آژانس های مدارس در سالن اجتماعات شهرداری شهر بهارستان برگزار کردیم.

آنجا نتیجه پیگیری های مطالبتشان توضیح داده شد ،در خصوص فعالیت خودروهای پایین تر از سال ۸۸ به عنوان ناوگان فعال، طبق ابلاغیات و مصوبه هییت مدیره و شورای سازمان رانندگان با خوردو ها پایین تر از مدل ۸۸ به جهت امنیت و ایمنی سرنشینان مجاز به فعالیت به عنوان رانندگان سرویس های مدارس در سال جاری نبودند .

اما به دور از انصاف است که ما در این سازمان از لفظ خانواده بزرگ حمل و نقل شهر بهارستان استفاده کنیم و خواهر برادری را فراموش کرده و پشت یکدیگر را خالی کنیم، پیگیری های مکرر و جلسات مستمری با مسولین داشتیم تا بالاخره  موفق شدیم در کارگروه ماده۱۸ این مشکل را مرتفع کنیم .

رانندگان متعددی فعال در ناوگان سرویس مدارس این شهر هستند که سرپرست یا کمک خرج خانواده هستند و امکان‌تعویض خودرو برای ایشان مقدور نبود ، لذا طبق مصوبه کارگروه ماده ۱۸ ، امسال استثنا خوردوهای تا ۴ مدل پایین تر از ۸۸ نیز مشروط بر اینکه خودرو به جهت فنی مشکلی نداشته باشد و مجوزات مراکز معاینه فنی را می توانند فعالیت کنند.

اگر عمر مدیریت ما در این شهر استمرار داشت، رهایتان نخواهیم کرد و به دنبال تسهیلات می رویم که سال آینده این مشکل را مرتفع کنیم و در این سالن دور هم جمع شویم و از نوسازی ناوگان سرویس مدارس صحبت کنیم.

ما همواره به فکر رفاه و آرامش رانندگان هستیم و از شرایط نامطلوب اقتصادی حاکم بر کشور مطلع ایم ، لذا به دنبال ارائه تسهیلاتی به شما همکاران گرامی بوده ایم، هم چنین در حال رایزنی و تهیه قطعات پرمصرف خوردو با قیمت مناسب نیز هستیم ؛هم چنین به منظور پیگیری هرچه بهتر مشکلات و کیفی سازی خدمات از ابتدای مهرماه طبق تقویم اجرایی اعلام شده نماینده سازمان در شرکت ها حضور دارند و مراجعات شما همکاران عزیز به سازمان به حداقل خواهد رسید.

هم چنین جلسات متعددی به منظور بررسی و پیگیری مشکلات رانندگان تاکسیرانی و تاکسی های بیسیم داشتیم .

و به زودی به منظور درخواست های مکرر مردمی، خط جدید ناوگان تاکسیرانی که طرح ریزی و بررسی در جلسه شورای هییت مدیره مطرح و مصوب شده است ، برای مسیر فاز ۳ را فعال خواهیم کرد و ۲۱ خودرو تاکسی های بیسیم قدیم با تغییر کاربری و نصب علایم جدید در این مسیر فعال خواهند شد.

از جمله دیگر اقدمات اخیر رفع مشکل حقوقی چندین ساله مرکز معاینه فنی مرکز بهارستان است که به زودی فراخوان جهت انتصاب مدیریت توسط شهرداری اعلام می شود.

انتهای پیام/


لینک کوتاه مطلب: http://www.bpto.ir/?p=3722

پاسخی بگذارید

تشخیص انسان و ربات *